25 grudnia 2014 roku wejdzie w życie ustawa o prawach konsumenta, która zastąpi dotychczas obowiązujące dwa akty prawne regulujące prawa i obowiązki sprzedających i kupujących. Jednocześnie nowa ustawa ujednolici prawa te z prawami obowiązującymi w całej unii europejskiej.
W ramach edukacji konsumenckiej Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opracował obszerną informację znajdującą się na specjalnie do tego przygotowanej stronie www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl. Przygotowane i umieszczone tu opracowanie na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2014 r., poz. 827) stanowi kompendium wiedzy na temat praw i obowiązków konsumentów i przedsiębiorców po dniu 25 grudnia 2014r.
Najważniejsze zmiany, które wprowadza ustawa to:
• Obowiązek przedsiębiorców do udzielania pełnej informacji na temat oferowanych towarów i usług,
• Prawo konsumenta do żądania od samego początku procesu reklamacji jednego z czterech zawartych w ustawie roszczeń: naprawy towaru, wymiany towaru, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy (jeśli wada towaru jest istotna),
• Domniemanie istnienia wady w chwili wydania w okresie jednego roku od dnia jego wydania (wydłużenie z 6 miesięcy do jednego roku),
• Konieczność uzyskania przez przedsiębiorcę wyraźnej zgody konsumenta na wszelkie dodatkowe płatności wykraczające poza uzgodnione wynagrodzenie wynikające z umowy sprzedaży,
• Wydłużenie prawa do odstąpienia od umowy bez podania przyczyn zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa z 10 do 14 dni.
Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.
Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.